Aankoopfacturen verwerken met de Billtobox koppeling Last updated: 2024-02-07

Verwerken van aankoopfacturen

Je meldt je aan in Billtobox, https://platform.billtobox.be met je emailadres en wachtwoord.

In het menu links ga je naar “Aankoopfacturen”

Er zijn verschillende manieren om de factuur naar Bill to box te sturen:

  • Via de knop "Documenten uploaden"
  • PDF slepen naar het startscherm van Billtobox
  • Email doorsturen naar je Billtobox mailadres: *jouwbtwnummer*@billtobox.be

Dit kan je ook gebruiken om bijvoorbeeld een foto van je bonnetjes met je gsm meteen door te sturen ter verwerking.

 

De facturen worden geanalyseerd en uitgelezen en krijgen de status “Bezig met verwerken”. Eens ze verwerkt zijn veranderd de status naar “Te aanvaarden”, dit is een controlemiddel. Je vinkt de facturen aan die je wil goedkeuren en klikt op “Aanvaarden”.

 

Nu kun je deze facturen in Omnisoft inboeken. Alle gegevens zullen al automatisch verschijnen (Leverancier, datum, bedrag, btw percentage, betaalmededeling (al dan niet gestructureerd).

 

In Omnisoft ga je naar Boekhouding – Ingave – Aankoopfacturen – icoontje van EFFF (groene pijl in bakje). 

Je krijgt onderstaand scherm en klikt op "Banqup Download"

 

Hier zul je nogmaals moeten inloggen met je Billtobox gegevens:

 

De eerste keer dien je onderstaande melding goed te keuren: 

 

Als er XML bestanden van facturen beschikbaar zijn dan komen ze nu in een lijst in Omnisoft tevoorschijn. 

Dat ziet er als volgt uit: 

 

Je klikt nu op het kleine icoontje in de eerste kolom en het inboekscherm wordt geopend. 

Nu kun je de gegevens nog controleren en eventueel aanpassen en opslaan. 

Daarna kies je de volgende, tot alle facturen verwerkt zijn.