Defect / Vervangen / Stopzetting van Blackbox Last updated: 2020-05-14

 

Opgepast!

 

Elke vervanging van een defecte blackbox dient steeds (& best op voorhand) gecommuniceerd te worden aan de overheid. 

De-activeer nooit zomaar de blackbox. Deze dient nog steeds als bewijs van de boekhouding. 

Ook bij een defect, moet de blackbox in overleg met de overheid in een bepaalde tijd-frame vervangen worden. 

 

 

Procedure

De procedure kan wel ter info worden geraadpleegd op de website van het geregistreerd kassa-systeem: 

https://www.geregistreerdkassasysteem.be/nl/ondernemer/werkwijze/wat-als-mijn-gks-defect

 

Zorg steeds voor een alternatief van registratie zoals daar ook vermeld staat. 

 

Allereerst gaan wij na of wij de defecte blackbox kunnen laten herstellen (gebeurt bij de erkende producent).
Indien dat niet mogelijk is, is de aanschaf van een nieuwe blackbox noodzakelijk en deze kunnen wij dan wel vervangen via de stappen in de hulpgids die u terugvindt op de website onder registratie. 

 

Bij stopzetting van de zaak, is het ook best dat we ingelicht worden zodat wij u kunnen informeren over de procedure m.b.t. de blackbox en welke gegevens moeten bijgehouden worden.

Na stopzetting dient de blackbox bewaard te worden als bewijs van boekhouding voor 10 jaar. 

 



Procedure vervanging kaarten & van oude blackbox naar nieuwe: 

 

Defecte Blackbox vervangen

Benodigdheden:
-SD Kaart (FAT32)
-Nieuwe Zwarte Doos

 

Stop de SD kaart in de rechtergleuf.

Er zal een rood lampje onder dit icoontje branden.


Wacht tot het lampje uit is, dan is de backup voltooid.

Verwijder daarna de SD kaart en houd die op een veilige plaats. Alle gegevens moeten 10 jaar bewaard worden. 


Sluit de defecte ZwarteDoos af en sluit de nieuwe aan. Vergeet ook niet de VSC kaart in de nieuwe zwartedoos te plaatsen.

Surf daarna naar : http://127.0.0.1:8858
Login met Administrator:




Bij Diagnostiek kunnen we op een visuele manier zien hoe de momentele werking is van de Blackbox en de apparaten die verbinding maken.



Op het voorbeeld hierboven kun je zien dat de ZwarteDoos aangesloten is op COM1.

De VSC kaart wordt herkend en werkt. Ook de Kassa staat in verbinding dus alles zou perfect moeten werken.

Indien er een streep door de VSC kaart staat bij Diagnostiek moeten we de PIN code opnieuw ingeven.
Hiervoor gaan we naar Configuratie




Daarna VSC kaarten




Dan krijg je een overzicht van de gebruikte kaarten (hier zou ook een streep door staan als deze niet herkend wordt of we de PIN opnieuw moeten ingeven.)




Bij PIN vullen we de juiste PIN code in, daarna zou de VSC kaart terug geactiveerd moeten zijn.