Receptie Last updated: 2020-05-14
Basis: Receptie (Pre-paid Consummatie)
Opstart pc
Bij het opstarten van de PC komt u terecht op een bureaublad met 2 Iconen. Het kassaprogramma start automatisch op na 30 seconden.
Opstarten Kassa
Bij het opstarten van de PC start het kassaprogramma start automatisch op. Na afsluiten van het kassaprogramma kan het programma opnieuw worden opgestart door op het bureaublad dubbel te klikken op volgend icoon:
Aan de receptie wordt de toolbar opgestart bij het opstarten van de sessie
Afsluiten van een sessie
De sessie wordt afgesloten met de knop op de toolbar of met kruisje op de toolbar. Na het afsluiten komt u op het bureaublad van de PC. (zie hoger)
Afsluiten van de pc
Het afsluiten van de PC gebeurt door dubbel te klikken op het icoon “PC afsluiten”
Verkoop uitvoeren
Indien de kassa nog niet open staat, tik op de toolbar Vervolgens krijg je het volgende scherm te zien:
Met kan je het kassaprogramma verlaten
leg de klant zijn lidkaart op de lezer. Dan verschijnt zijn naam en saldo:
Wanneer de klant en zijn saldo verschijnen heb je 4 opties:
We willen de kaart aanrekenen en opladen dus gaan we door met deze klant.
Wanneer we op het groene vinkje klikken, krijgen we het volgende scherm:
Wanneer er met Kaart wordt betaald dan worden de gegevens automatisch naar het bancontact systeem verstuurd en hoeft de klant enkel zijn kaart in te steken en zijn pincode in te vullen. Wanneer de betaling voltooid is geeft het systeem de melding terug. Indien de betaling mislukt dan geeft het systeem een fout weer en dan wordt de betaling niet voltooid. Na betaling klikken we op de knop opslaan.
Nu is het bedrag geboekt op de lidkaart en is er 10 euro aangerekend voor de verkoop van de kaart.
Nu weet het systeem dat we klaar zijn met de handelingen voor deze klant, nu gaat het systeem een nieuwe kaart vragen:
Aanmaak nieuwe klant
Leg een ongebruikte kaart op de RFID-reader. De volgende melding wordt gegeven:
Tik “Ja”. Vervolgens wordt de klantenfiche geopend. De klantenfiche ziet er zo uit:
De RF-Id Code wordt automatisch ingevuld in de klantenfiche. U kan de klant creëren adhv de elektronische Belgische identiteitskaart: u steekt de e-id in de reader. U wacht tot het groen lampje van de reader knippert. U klikt op de knop “e-id”
Onderstaand venster wordt weergegeven:
Klik op “E-id Inlezen” om de gegevens op te halen. Wanneer de gegevens werden opgehaald, tik “als klant creëren? ?”:
Een aantal velden worden automatisch ingevuld. U kan aanvullen met gsmnr, email enz. via het klavier.
U kan alle velden invullen met het klavier : Nummer (reeds ingevuld) Naam Straat + nr. postnr gemeente geboortedatum e-mailadres tel1 gsm e-id nummer
Nadat u alles hebt aangevuld moet u de identiteitskaart uit de kaartlezer halen. Dan leg je de nieuwe Culture Club Lidkaart op de ID lezer en klik je op Inlezen RFid
Daarna verschijnt de unieke RFID code in het veld.
Merk op: Indien de ingelezen EID kaart reeds toegekend werd, verschijnt onderstaande melding:
=> Er moet een ongekoppelde kaart op de lezer worden gelegd.
Klik op de knop “opslaan” Nu is de nieuwe klant opgeslagen in het systeem.
Indien je de kaart wenst te verkopen of op te laden klikt u op . De klant wordt automatisch geselecteerd wanneer u naar het kassascherm gaat.
Klant wenst meerdere kaarten
Het is aan de basis NIET mogelijk een klant 2 x te creëren met hetzelfde registernummer, maar neem toch dat een klant persé meerdere kaarten wenst:
U kan de klant zoveel maal creëren als u het wenst zonder de identiteitskaart, er is geen controle wanneer u dat manueel doet. Bij elke nieuwe creatie krijgt de klant een nieuwe nummer, wat overeenkomt met een kaartnummer.
Creëert u de klant telkens via de e-Id dan doet u volgende:
Bij inlezen van 1e kaart via e-id : opslaan en dan rijksregisternummer weglaten en opslaan
Bij inlezen van 2e kaart via e-id : opslaan en dan rijksregisternummer weglaten en opslaan
Bij inlezen van laatste kaart mag het rijksregisternummer blijven staan
U zoekt de oude kaart ophalen in klantenfiche dmv bv de naam van de klant. Eens de klant op het scherm staat:
=> Rijksregisternummer weglaten
Bestaande klant een nieuwe kaart toekennen
Dit kan enkel op POS 1 Zie DEEL 2: ADMIN-PC RECEPTIE (POS 1)
Opladen Kaart
Een klant wenst zijn kaart op te laden.
Hij biedt zijn kaart aan.
U legt de kaart op de kaartlezer: de naam van de klant en de restwaarde van de kaart verschijnen.
U klikt op het icoontje met het groene vinkje
U komt nu op het verkoop scherm:
Hier kun je het op te laden bedrag aantikken. Eens gedaan klikt u op “totaal” en kan je met de klant afrekenen.
Vervolgens komt u op onderstaand scherm:
Hier kan u verschillende betaalwijzen combineren:
Voorbeeld 1: de klant laadt 20 euro op en betaalt met € 50: 1) Tik 50 en klik op cash
1) Het terug te geven bedrag wordt weergegeven.
2) Klik op om af te rekenen.
Voorbeeld 2: de klant laadt € 20 op en betaalt deels cash (€ 10)
en deels met bankcontact (€ 10): 1) Tik 10 en klik op cash
1) Tik 10 en klik op cash
1) Links ziet u een overzicht van de betaalwijzen.
2) Klik op om af te rekenen.
3) De bankcontact vraagt om een betaling van € 10.
De waarde van een kaart overzetten naar een andere kaart
Leg de kaart van de klant van wie je geld wil overzetten op de kaartlezer
Druk en leg vervolgens de kaart van de klant naar wie je wil overzetten op de kaart-lezer. Indien per ongeluk op geklik, kan je op klikken om terug te keren naar het selectievenster
Geef het over te zetten bedrag in het middelste veld. Groene V drukken => 50 euro overgezet van Claessens naar Vandenbussche + oorspronkelijke klant selecteren in kassa scherm voor verkoop.
Klant wenst de waarde van zijn kaart terug
Scan de kaart in
Ga door naar het kassaprogramma met
Kies in de “verkoop”. Vervolgens wordt het bedrag gevraagd dat men terug wil.
Kies en als betaalmiddel “Cash” Het ingegeven bedrag wordt nu afgetrokken van de kaart.