Klantenfiche Algemeen Last updated: 2020-12-09

Klantenfiche

Via dit programma kunnen klanten gecreëerd, veranderd of geschrapt worden. De klantenfiche bestaat uit een hoofdscherm en een vak dat tot 18 knoppen kan bevatten die u toegang kunnen geven tot extra informatie betreffende uw klanten. Het aantal knoppen dat u op de klantenfiche terugvindt is bepaald door de Knopinstellingen klantenfiche en door wat u hebt aangekocht. 
Daar de velden op de klantenfiche instelbaar zijn kan het zijn dat uw scherm er anders uitziet.

De werking van de klantenfiche is analoog aan deze van de parameterschermen. Vooraleer u een eerste klant toevoegt, moeten de default waarden (zie default waarden) volledig ingegeven zijn. Wanneer u een nieuwe klant creëert, wordt door de computer een nieuw klantnr voorgesteld. Dit is het eerst vrije volgnr of het hoogste nr + 1, bepaald in de default waarden. De velden die voorkomen in de defaultwaarden krijgen de standaardwaarde. U kan het klantnr zelf wijzigen maar u moet er wel voor zorgen dat het klantnr nog niet voorkomt.
Naast sommige velden ziet u een vergrootglas en een wit blaadje. Dit zijn velden waarvoor een waarde uit de parameters kan worden opgezocht. Door op het vergrootglas te klikken krijgt u een lijst met alle mogelijke waarden voor dat veld. U kunt het gewenste record uit de lijst selecteren en de waarde wordt ingevuld op de klantenfiche. Door op de knop met het witte blaadje te klikken, kunt u rechtstreeks een nieuwe waarde aan de parameters toevoegen.
Onderaan de klantenfiche kunnen een aantal knoppen staan: bv. Boekhoudkundig, Varia, Memo, … Wanneer u klikt op één van deze knoppen, verschijnt een nieuw scherm waar u specifieke extra informatie betreffende de huidige klant kunt ingeven of raadplegen.


Velden

  • Klantnr: uniek nummer per klant dat door de computer wordt getoond. Eens een klantenfiche bewaard werd, kan het klantnr niet meer gewijzigd worden in de klantenfiche. Dit kan wel nog via het hulpprogramma 'Klantnr wijzigen'.
  • Naam: naam van de klant
  • Roepnaam: Hier worden de eerste 10 posities van de klantnaam ingevuld zonder spaties, leestekens of speciale tekens. De roepnaam wordt door de computer opgevuld indien deze leeg is.
  • Aanspreektitel: U kunt een aanspreektitel uit de parameters selecteren door op het vergrootglas te klikken of u kunt een aanspreektitel opgeven die niet in de parameters voorkomt. vb. Dhr.
  • Kontaktpersoon: vb. Johan Vanmarcke
  • Titel kontakt: Aanspreektitel van de contactpersoon : vb. zaakvoerder
  • Postnr & Gemeente:Voor het invullen van deze velden zijn een aantal werkwijzes mogelijk :

    1. U weet het postnr, bv. 8670. U geeft het nummer in bij 'Postnr:' en klikt vervolgens op de knop met het vergrootglas rechts van het veld. U krijgt een lijst van alle plaatsen gesorteerd op postnummer en beginnend bij '8670'.



      Vervolgens kiest u uit deze lijst de juiste gemeente en klikt u op het groene 'V'-tje. De gemeente is nu ook ingevuld.


    2. U weet de gemeente maar niet het postnr, bv. Wulpen. U geeft de naam van de gemeente in bij 'Gemeente:' en klikt vervolgens op de knop met het vergrootglas rechts van het veld. U krijgt een lijst van alle plaatsen gesorteerd op de gemeente en beginnend bij 'Wulpen'.



      Vervolgens kiest u uit deze lijst het bijhorende postnr en klikt u op het groene 'V'-tje. *#Het postnr is nu ook ingevuld.
      Wanneer u bij het invullen van het postnr en de gemeente geen gebruik maakt van de functie opzoeken (vergrootglas), kunt u om het even welke combinatie van postnr en gemeente ingeven.

  • Land: U kan een land uit de parameters selecteren door op het vergrootglas te klikken. Dit veld kan niet leeggemaakt worden.
  • Taal: U kan een taal uit de parameters selecteren door op het vergrootglas te klikken. Dit veld kan niet leeggemaakt worden.
  • Groep: U kan de klanten onderverdelen in groepen.
  • E-mail: U kan het e-mailadres van de klant bijhouden. Rechts van dit veld kan u via de volgende knop onmiddellijk een e-mailbericht versturen. U krijgt een venster waarin de geadresseerde reeds ingevuld is met het e-mailadres van de klantenfiche. U kan verder nog een onderwerp en tekst invullen en doorsturen. Vooraleer u een e-mail kunt versturen vanuit Omnisoft3 moet u er wel voor zorgen dat uw Gebruikersafhankelijke parameters ingevuld zijn.
  • Website: U kan de website van de klant bijhouden. Rechts van dit veld kan u via de volgende knop rechtstreeks deze website openen. U moet er dan wel voor zorgen dat uw PC-afhankelijke parameters ingevuld zijn. U moet er namelijk uw standaard webbrowser invullen.

 

Sneltoetsen knoppenbalk

Hieronder vindt u de sneltoetsen voor de toetsen 'boekhouding', 'varia', 'memo', ... op de knoppenbalk.



Opmerkingen

De parametervelden worden steeds door de computer opgevuld. U kan deze velden nooit leegmaken vb. land , taal , btw, munt,… Als bij het opslaan van de records de parametervelden een ongeldige waarde bevatten dan wordt stilzwijgend de default waarden opgevuld.



OPGELET= Vernieuwing documentatie klantenfiche!



Voorkennis

  • Zoekvelden
  • onderste knoppen-link (benaming?)
  • Functionaliteitsknoppen -link (benaming?)

 

Screenshot(s)



Voorbeeld van een Klantenfiche, waarbij Memo en Contactpersonen momenteel ingevuld is.

 

 

Velden

  • Klantennr
  • Roepnaam
  • Naam
  • Aanspreektitel
  • Contactpesoon
  • Titel Contact
  • Adreslijn 1
  • Adreslijn 2
  • Adreslijn 3
  • Land
  • Postnummer
  • Gemeente
  • Rubriek
  • Taal
  • BTW-Code
  • BTW-Nr
  • Default BTW %
  • Telefoonnummer 1
  • Telefoonnummer 2
  • E-Mail
  • Kredietlijn
  • GSM-nr
  • Faxnr
  • Website

 

Geavanceerd

  • Links op cc-site
  • Lopend Dossier
  • MULTI = J
  • MAILING
  • Internet J/N
  • Referentielijst

 

 

Functionaliteits- knoppen

grote knoppen die één bepaalde functionaleit bevatten , gerelateerd aan het huidig scherm. Bv. de knop Contactpersonen bij een bepaalde klant, bevat alle contactpersonen van de huidige geselecteerde klant.

Boekhoudkundige Facturatie kassa

Varia

Memo

Prijstabel

Historiek

Infocodes instellen

Infocodes

Ole

Opvolingen zoeken

Opvolging Nieuw

Periodieke Facturatie


Contactpersonen

Sommige personen binnenin een bedrijf kunnen andere contactgegevens hebben (telefoon, ...), omdat ze bv. veel op de baan zijn of ze mogen beschikken over een apart nummer die toegankelijk is van buitenaf. Deze personen kunt u hier apart allemaal bijhouden / klant.




Overzicht van de contactpersonen van een bepaalde klant



Bovenstaande velden zijn beschikbaar / contactpersoon.


Historiek Orderlijnen

Omzet

 

In te stellen door Vanmarcke

  • De defaultwaarden moeten ingevuld zijn

  • Knoppen moeten ingesteld zijn (aantal + locatie)
    • Afhankelijk van uw aangekochte modules